12 d’octubre 2013

Zimbabwe_6: Parc Nacional de Matopos


El Parc Nacional Matopos es troba al sud de Bulawayo; pel camí ja s’observa un cert canvi en el paisatge, que es torna més rocós. Vam arribar a mitja tarda a l’allotjament, que es troba a les portes del parc i està al peu d’uns grans blocs de granit. La vegetació al voltant és molt resseca; em sorprèn que els troncs dels arbres son foscos, gairebé negres. Aquests allotjament és d’una família de repatriats; van haver de fugir quan van fer fora a tots els blancs, però han tornat, encara que la propietat ja no és tota seva sinó tan sols el 49%. Ells se senten Zimbabwesos, havien nascut aquí i senten que aquesta és la seva terra, el seu lloc. L’home és un dels ràngers del parc i el seu fill també ens acompanya amb l’altre vehicle.

Tenen una zebra que ronda per allà, uns quants estruços i alguns cavalls. El lloc és molt agradable. Diuen que la vista des de dalt del turó granític és molt bonica, però vist des de baix em va semblar que hi havia algun tram una mica delicat i em va fer mandra pujar-hi.
Al matí sortim amb els jeeps a recórrer el parc. El paisatge és espectacular, pels blocs de roca granítica que estan mal apilats i així i tot s’aguanten. S’anomenen kopjes. Aquestes muntanyes es van formar fa uns 2 bilions d’anys, quan el granit de les capes internes va sortir cap l’exterior i després, l’erosió va fer la resta. Va ser el rei ndebele Mzilikazi el que va donar el nom a les muntanyes, degut a les seves formes.

La zona de Matopos compren el parc nacional, una part de terres comunals i una petita part de granges. El parc s’estén sobre 4 valls diferents. El punt més alt del parc està a 1549 m, el Gulati.
És el parc més antic de Zimbabwe, es va crear en el 1926; llavors era el parc nacional Rhodes Matopo. Aquell primer parc cobria una zona més àmplia, però es van haver de negociar els límits, entre el poder colonial i la població local per poder crear les terres comunals de Khumalo i Matobo. Matobo i Matopos és el mateix.

Aquestes muntanyes formen part del patrimoni de la UNESCO des del 2003, per les seves formacions rocoses. Hi ha una gran diversitat botànica: més de 200 especies d’arbres, diversitat d’àloes, més de 100 variants de gespa. I també gran diversitat de fauna: el rinoceront blanc, antílops de sorra, impala, lleopard. 175 tipus d’ocells, 39 de serps, 16 de peixos....
Abans de l’entrada del parc trobem algunes zebres, girafes i també nyus. Conviuen tranquil·lament, ja que tots ells son herbívors i per tant no s’ataquen entre ells. Estan prop d’una bomba d’aigua i sembla com si en sentir el cotxe ja sabessin que arribava l’aigua, ja que es van concentrar tots a la vora de la bomba. I és que està tot tan sec, ja que aquest hivern ha plogut poc, que els ràngers els hi posen aigua i menjar perquè puguin sobreviure fins al novembre o desembre. Confien que llavors hi torni a haver aigua, i llavros deixaran de subministrar-los hi recursos, per tal de que s’espavilin a buscar-se la vida i no es mal acostumin.

Rinoceront blanc
 Ja dins del parc vam trobar al rinoceront blanc. N'hi havia dos i em van impressionar per lo voluminosos que son i per la seva cara. Vam baixar per apropar-nos silenciosament fins on eren. Feia respecte, tot i que estaven molt concentrats menjant. Crec que van dir que mengen uns 60 kg d'herba cada dia! No és sorprenent si es té en compte que son molt voluminosos, pesen al voltant de 2 o 3 mil quilos, i alguns fins hi tot 4000 Kg. Ja quan neixen no son petits, pesen uns 80 o 90 kg. I les seves cagarades estan en consonància amb el que mengen, són espectaculars. 

Quan vam tornar a passar per allà, vam baixar altre cop a mirar-lo i potser perquè ja havien menjat força, estaven més distrets, i ens miraven tot avançant lentament cap a nosaltres. Ens havien avisat que no es pot córrer, ni donar-los-hi l’esquena; has de retirar-te marxa enrere, per poder veure en tot moment el què fa. Tenen una cara lletgíssima i la banya és molt curiosa.
Tot i que es diu rinoceront blanc, no és blanc, sinó gris. Hi ha dos tipus de rinoceronts per aquí, els que ara s’anomenen blancs i els negres; les seves faccions són molt diferents, la forma de la cara i la boca canvia, sent la boca del blanc molt més ampla. El nom ve de la paraula que els holandesos feien servir, dient que era l’ample, i els anglesos la van confondre amb la que en anglès vol dir blanc. I tot i que és gris, se l’hi ha quedat el nom.
D’animals no en vam veure més, però les formacions rocoses són molt curioses, blocs arrodonits per tot arreu. Hi ha bastants líquens grocs que destaquen sobre la pedra grisa. Fan molt bonic.
En aquestes muntanyes hi havia viscut els san o bosquimans i van deixar un ric patrimoni cultural, que consisteix en pintures sobre les roques. S’han registrat unes 3000 obres, entre pintures i gravats. 


Hi ha diverses coves i escletxes en el que s’han trobat restes arqueològiques de l’edat de pedra i de ferro, peces d’argila que es creu que servien com a contenidors, més per cuinar, però també s’ha trobat algun forn. Feien el foc al centre de la cova i s’alimentaven principalment de caça, tot i que sembla que van anar enriquint la dieta amb altres productes. Durant l’edat de ferro a Matopos van començar a dedicar-se a l’agricultura, el treball en terracota i ceràmica, el treball del ferro i a viure en poblats.   
Quan es va començar a poblar aquesta zona hi havia aigua permanent en abundància. Les pintures de les coves sembla que es van fer fa uns sis mil anys. Els san eren nòmades pacífics, i serien els autors de les pintures. Després, uns 2000 anys abans de l’edat de ferro, els bantús van arribatr a la regió, provinents del nord. Eren pastors i sabien treballar el ferro i l’argila. Poc a poc es van anar apoderant de les terres cultivables, i de les àrees de caça i van anar desplaçant als san.
Els pigments utilitzats en les pintures provenien de minerals: el vermell i el groc s’obtenien d’òxids de ferro, hematites i limonita, i el porpra fosc de sals de manganès. El negre del sutge, el blanc d’argila blanca, talc i potser d’excrements d’ocells. Sembla que els pigments es barrejaven amb algun altre producte, un d’ells o una barreja d’ells, com son: goma de l’acàcia, làtex, sang, orina, greix animal i el blanc o el rovell de l’ou.

L’antiguitat de les pintures varia molt, n’hi ha que podrien ser de fa mes de 20.000 anys, però de les que n’hi ha més fa uns 2.000 anys. En les més antigues s’utilitza un sol color i son siluetes molt simples. En les posteriors ja presenten més moviment, i hi hauria un període experimental que donaria lloc a una fase posterior on s’incorporen més colors i el moviment està més ben aconseguit.
Malindidzimu
Aquí acabarien les obres dels san i després vindrien (cronològicament) les obres dels bantus que serien unes copies de pitjor qualitat. Algunes de les pintures tenen significat religiós; podrien ser pintades pels xamans probablement quan estaven en trànsit. Altres reflectien fets que havien succeït, informació per altres grups nòmades, recopilació de gestes realitzades... El terra de les coves devia estar bastant més avall del que es veu ara, i probablement utilitzaven escales o branques per accedir a les parts altes de la cova on la roca devia estar neta.

Vam visitar una de les coves, s’hi veuen figures humanes, alguns animals, distingeixo un parell d’elefants, un dibuix que m’expliquen que representa l’aigua, una girafa, el que em sembla un felí ... Els colors predominats el vermell i l’ocre. Em recorden molt les pintures del tassili a Algèria. El paisatge al voltant m’encanta, el gran bloc de granit sobre el que camines i els líquens grocs i taronges... és molt agradable i relaxant. A més feia un dia esplèndid.
Vista des del Malindidzimu
Per la regió hi van passar diferents tribus al llarg dels anys, i en el 1840 la tribu ndebele de Mzilikazi es va instal·lar en aquestes muntanyes. Sembla que son ells els que els hi van donar el nom que porten. Les van anomenar Madombo, que vol dir “les roques”. Però van decidir que les anomenarien Matobo, que vol dir “caps calbs” i després amb l’anglès es va acabar convertint en Matopos.
Vista des del Malindidzimu
Mzilikazi va morir en aquestes muntanyes l’any 1868 i va ser enterrat en una cova amb les seves pertinences. El va succeir el seu fill Lobengula.
Vista des de la tomba de Rhodes
Els ndebele feien servir la zona per la pastura i la caça, però també era un lloc místic per ells, amb un significat religiós o espiritual. El pic Njelele era un dels seus llocs més sagrats i on vivia l’oracle d ela tribu anomenat Mlimo. Aquí s’hi feien cerimònies religioses i danses per demanar la pluja. Actualment segueix sent un lloc sagrat on els que no son matabele no hi poden anar.
Memorial a Malindidzimu
Sembla que l’oracle Mlimo seria l’impulsor de la rebel·lió matabele. En el 1896 va convèncer a la població de que els blancs eren els responsables de les plagues i les malalties dels ramats, i que per tant se’ls tenia que atacar i fer-los fora. 

Quan la rebel·lió va esclatar, els grangers blancs van instal·lar-se a Bulawayo on van construir una mena de fortalesa mòbil al centre de la ciutat i van crear patrulles per controlar la revolta. Entre els blancs que hi havia en aquell moment allà s’hi trobava Baden Powell i Selous. Uns 50.000 matabeles es van refugiar a les muntanyes de Matopos. Molts dels objectes de ceràmica trobats i restes d’aliments daten de l’època d’aquesta rebel·lió.
Malindidzimu
El curiós del cas és que les muntanyes que van ser escenari de grans batalles, van ser també l’escenari de les converses de pau, entre Rhodes i el dirigent matabele. En una de les moltes excursions a les muntanyes per aquestes converses, Rhodes va descobrir la muntanya Malindidzumu i va quedar fascinat per la vista. Pel que sembla va dir que era una de les millors vistes del mon i va demanar ser enterrat allà. O sigui que quan va morir en el 1902, crec que a Ciutat del Cap va ser traslladat per tren cap a Bulawayo i enterrat aquí. La cerimònia la va dirigir el cap matabele.
Per la tarda vam anar cap a Malindidzimu, que es tradueix com el lloc dels esperits benèvols. Pel camí ens vam aturar per veure una de les preses que hi ha en el parc. 
Realment la vista des d’aquesta muntanya és fantàstica, tenia raó Rhodes. El paisatge és espectacular, a part de per la vista, pels blocs granítics, els líquens i els llangardaixos (o similar) de colors que treuen el cap entre les roques. Em va encantar. A part de la tomba de Cècil Rhodes hi ha també el memorial del riu Shangani, en honor dels soldats britànics que van morir en la batalla que hi va haver en aquest riu, contra els matabeles, que es va construir en el 1904. Una de les coses curioses d’aquest monument és que en els relleus que hi ha als laterals, les armes que hi ha son reals, i estan inserides en l’escultura. 
 També hi ha alguna altra tomba de comandaments  propers a Rhodes. Actualment hi ha una certa polèmica sobre si aquestes tombes han de seguir allà, ja que és una muntanya sagrada per la població local.

Pel camí vam veure alguna àliga reial i alguna impala fugissera. En un control de policia vam haver de donar cerveses i coca-coles que dúiem, per tal de que no hi hagués problemes i no ens busquessin les pessigolles i poguessin continuar sent amics. Això si, no les van voler agafar en ma sinó que van fer que el rànger les deixés hi deixés a terra.  

09 d’octubre 2013

Zimbabwe_5: Bulawayo

És la segona ciutat en importància del país (té un milió d’habitants). Va ser fundada pel rei ndebele Lobengula; en aquella època hi va haver una guerra civil entre partidaris i detractors de Lobengula i per això se la va anomenar Bulawayo, que en llengua ndebele vol dir “lloc del sacrifici”. Havia sigut la capital del regne ndebele en el segle XIX. Es coneix també com la ciutat dels reis. 

En el 1893 hi ha la primera guerra matabele, les tropes britàniques de Sud-àfrica envaeixen el país i donen la oportunitat a Lobengula de fugir de la ciutat cremada. Llavors els blancs la ocupen i passa a estar sota les ordres de la companyia sud-africana britànica. Cecil John Rhodes fa construir el nou assentament sobre les ruïnes de la ciutat reial de Lobengula. 

La segona guerra matabele va tenir lloc l’any 1896; els ndebele van assetjar la ciutat, però pel que sembla van cometre l’error de no tallar la línia del telègraf de Bulawayo a Mafikenga, amb el que els assetjats van poder demanar reforços i van trencar el setge. Llavors els ndebele es van retirar a les muntanyes Matabo i uns mesos mes tard, deposaven les armes.
Actualment a la ciutat hi ha un grup d’oposició a Mugabe important. 
La ciutat havia sigut un important centre industrial, ja que està en una ubicació estratègica, prop de Botswana i Sud-àfrica, pero actualment moltes empreses s’han traslladat a Harare. Les infraestructures s’han deteriorat, no hi ha hagut suport per mantenir-les, actualitzar-les i adaptar-les al creixement de la ciutat. 

Part de la població opina que se’ls deixa de banda ja que a Harare són shona i ells ndebele. L’estació de tren de Bulawayo havia tingut importància, ja que es trobava en la línia que comunicava Botswana, Zàmbia i Sud-àfrica. Però el deteriorament va fer que la seva utilització i importància disminuís considerablement. De totes formes, hi ah el tren que uneix la ciutat amb Victoria Falls. La ciutat conserva la central elèctrica però el seu rendiment també ha baixat. 

Bulawayo es troba a la trans-africana highway, que és la ruta comercial que uneix el Caire amb Cap Town. 
És una ciutat curiosa, hi ha barreja d'edificis colonials i de moderns. Es veu molt molt moviment de gent, el mercat està atapeït i em dóna la sensació de que hi ha molta vida, però en part pot ser degut a que hi ha molt trànsit de camions. Malgrat el moviment i el bullici, em sembla una ciutat pobre. 

La gent és molt alegra i simpàtica. Diuen que parlen diverses llengües, la majoria en parla al menys tres. 

De camí aquí hi ha algunes mines, de talc i d'amiant. Hi ha també una pedra verdosa, que no sé què és però que he vist en altres llocs, m’agrada perquè quan es mulla agafa un color verd brillant i si està seca és un color molt esmorteït i no crida massa l’atenció. 

En els supermercats a la sortida hi ha uns vigilants que et demanen el tiquet de compra i comproven que es correspongui amb el que dus a les bosses. Em va sorprendre una mica trobar supermercats de propietat xinesa; de fet, en el vol cap a Harare hi havia bastants orientals.

08 d’octubre 2013

Zimbabwe_4: Llac Mutirikve i camí a Bulawayo


Vam continuar fins al llac Mutirikve on ens vam aturar a dormir. Des de l’hotel hi ha vistes al llac, és bonic i al vespre hi fa fresca. L’hotel és peculiar, ja que son cases, amb uns quants dormitoris, cuina i bany. La casa on estem nosaltres té un gran finestral. Aquest estil d’allotjament el trobem en altres llocs del país. Sembla preparat per famílies; la cuina està equipada amb estris de cuina i de taula.  


El llac Mutirikwe antigament s’anomenava llac Kyle. Té 90 Km2 i es va crear en el 1960, quan es va construir la presa en el riu Mutirikwe. L’objectiu de la construcció de la presa era poder subministrar aigua als camps de canya de sucre. El volum d’aigua fluctua molt, ja que depèn de les pluges i del consum que se’n fa pel rec. Sembla que hi va haver uns anys en que va disminuir molt el seu nivell. 

En una noticia que llegeixo de l’any passat, es comenta que l’aigua del llac es va fer servir, a més de per irrigar els camps pel subministrament a la ciutat de Masvingo. Com que les pluges van ser escasses el volum d’aigua del pantà va quedar a un 15% de la seva capacitat. Això va disparar les alarmes ja que a part de que escassejava l’aigua, també perillava la vida de les especies aquàtiques. Es va començar a parlar de la utilització de l’aigua de forma sostenible i es van prendre mesures per evitar la utilització incontrolada de l’aigua pel rec. 

Al matí vam continuar ruta cap a Bulawayo. Hi havia molts controls policials, peatges... El paisatge és àrid, amb arbres ressecs i matolls espinosos. En passejar pel país te n’adones de lo sorprenent que és el conjunt arquitectònic de Gran Zimbabwe. Al voltant trobes pobles de tova i un terreny àrid, per això costa imaginar la gran ciutat en plena efervescència, amb comerciants anant amunt i avall, gent, bullici... 

Pel camí ens aturem en un poblat shona. Hi ha una dona sola amb els nets; ens explica que el seu marit està a l’hospital amb quatre de les criatures i ella s’ha quedat amb els altres. El més gran dels que estan allà té divuit anys. La senyora no em sembla molt vella, però fa de mal dir, ja que em resulta difícil calcular l’edat que tenen. Tot i que no ens entenem de paraula, és encantadora. 

El poble és molt senzill. La cuina dels shona es troba en una habitació, tancada, en canvi els ndebele tenen una cuina d’estiu i una d’hivern. La cuina d’estiu no té sostre i tan sols està delimitada per un mur baix. Les teulades de les cases shona son llises mentre que les dels ndebele son escalonades. Aproximadament un 80% de la població del país és de l’ètnia shona i entre el 20% restant hi ha els ndebeles. 

Els shona son els descendents d’un grup bantu que es va instal·lar a la regió i que com ja he dit abans, podrien haver fundat la ciutat de pedra. Son agricultors, però amb la colonització, no van poder competir amb la tecnologia i els terrenys més grans dels colons, i els petits camperols van acabar arruïnant-se. Van haver d’anar a treballar a les mines o a les granges dels blancs. L’art dels shona és molt especial, està molt focalitzat a l’escultura en pedra. Potser els hi ve de l’època de la Gran Zimbabwe. La seva religió té tres pilars: creuen en un ser superior, en forces malèfiques i tenen culte als avantpassats. En la tradició shona el matrimoni era un contracte entre dos famílies i el pare del noi pagava la dot a la família de la noia, que consistia majoritàriament en ramat, que criaven amb aquesta finalitat. Però tot això ha anat canviant. 

Casa d'estil shona
Els ndebele són també d’origen bantu, però d’un grup que vivia a Sud-àfrica. Els enfrontaments entre el seu rei, Lobengula i el rei zulu Chaka va fer que en el 1830 fugissin cap a Zimbabwe. Van tenir molts enfrontaments tant amb els zulus com amb els blancs, però van saber mantenir la seva cultura i tradicions. Son agricultors i ramaders. A l’igual que els shona van haver d’anar a treballar a les mines, o a les granges dels blancs, o anar a treballar a Sud-àfrica. 
Pel que sembla, quan van arribar els europeus, els shona i ndebeles convivien sense masses conflictes, tot i que en algunes zones els ndebeles dominaven als shona. Ara be en el segle XIX van arribar els colons blancs, per explotar els recursos de la zona. 
Poblat shona.
En el segle XX hi havia una societat amb una estructura similar a la de Sud-àfrica, amb separació de races. El 1960 el govern britànic volia disminuir les separacions i intentava igualar a negres i blancs, però els blancs de la que llavors era Rhodesia s’hi van negar. L’any 1965 va ser quan Ian Smith va declarar la independència de Gran Bretanya i va lluitar per preservar els privilegis dels blancs. Això va provocar la resposta de shones i ndebeles, que van crear moviments de resistència armats i que va acabar amb la independència del país en el 1980, amb un govern de majoria negra. I llavors van sorgir les rivalitats entre els dos grups ètnics i va esclatar una guerra civil, en la que van morir més de 10,000 ndebeles. Es va acabar quan l’any 1988 arriben a l’acord de compartir el govern.

06 d’octubre 2013

Gran Zimbabwe


Continuem una mica més cap al sud, per arribar a les portes de la Gran Zimbabwe. Abans de començar a preparar el viatge no sabia de la seva existència. No havia relacionat la pel·lícula de “les mines del rei Salomó” amb aquest lloc. Rider Haggar, un funcionari del govern colonial britànic, quan va veure la ciutat de Gran Zimbabwe va quedar impressionat i l’hi va servir d’inspiració per escriure la primera novel·la d’aventures que transcorre a l’Àfrica: les mines del rei salomó. La novel·la es va publicar en el 1885 i pel que he llegit va causar sensació a Londres.  
Vista des del museu.
Gran Zimbabwe està envoltada de misteri: qui la va construir i perquè es va abandonar? Sobre el que hi ha hagut més controvèrsia és sobre qui la va construir. 
Gran Zimbabwe i la civilització que representa es troba entre els rius Zambezi i Limpopo, a la zona de Zimbabwe que es troba propera a Botswana, Sud-Àfrica i Moçambic, i devia agafar una petita part d’aquest territoris també. Està a 1100 metres d’alçada, en una regió rica en ivori i or al·luvial.

A partir de les excavacions arqueològiques s’ha vist que la zona estava habitada en el 500 d. C. per grangers bantus, que es devien desplaçar cap a aquesta zona des de més al nord. S’han trobat proves de que entre els anys 500 i 900 duien un estil de vida de subsistència. A partir de l’any 900 van començar a establir contactes amb la costa est i va començar el comerç d’or i ivori amb els àrabs que estaven instal·lats allà.

Al voltant de l’any 1950 els avantpassats dels shona van arribar a la regió pujant pel riu Limpopo. Entre els anys 1000 i 1100 aquesta població que parlen el shona s’instal·la a viure a dalt de la muntanya. 
Gràcies al comerç d’or i ivori, es va crear un gran imperi amb la capital cultural a Mapungubwe (que es troba més al sud de Gran Zimbabwe, crec que està ja en territori de Sud-Àfrica). Això era al voltant de l’any 1100 i Gran Zimbabwe estava sota la seva influència. Ara be, en el 1270 la capital queda abandonada i pren el relleu Gran Zimbabwe, que passa a ser la capital de l’imperi Mutapa (o Monomotapa com l’anomenen els portuguesos). 

Parets del gran recinte.
Una possible explicació a l’abandonament de la ciutat de Mapungubwe és que Gran Zimbabwe anés adquirint importància ja que estava millor situada, ja que estava més propera a la costa i a l’or i en una zona millor per l’agricultura. El resultat és que als voltants de l’any 1270 Gran Zimbabwe era la ciutat més important.  


Des de l'interior del gran recinte
on es pot veure el gruix de les parets.
Controlava el comerç per l’oceà índic, de l’or, ivori, ferro..., des del port de Sofala. Les mercaderies es transportaven des de l’interior cap a aquest port on es carregava en vaixells que seguien la costa est africana. Al port de Kilwa i altres ports es taxaven les mercaderies i aprofitant els monsons es dirigien cap al sud de la península aràbiga, i segurament cap a India i Xina, on s’intercanviaven les mercaderies que duien per altres productes, com sedes, ceràmica.... Amb el següent monsó feien el viatge de tornada cap a Sofala.


Gran Zimbabwe era el centre d’una extensa xarxa comercial i el seu control sobre el comerç en la regió va durar uns 150 anys. Però Gran Zimbabwe també va ser abandonada, l’any 1450. En aquest cas es creu que com que la ciutat havia crescut molt no hi havia recursos suficient per alimentar a la població. Es parla de que va arribar a tenir uns 18000 habitants. La gent es va anar desplaçant cap a la ciutat de Khami, que es va convertir en la nova capital. Khami està prop de Bulawayo, més allunyat de la costa que Gran Zimbabwe.

Quan els portuguesos van arribar a la zona, al voltant de l’any 1500, la ciutat ja estava abandonada. Les excavacions han demostrat que anys més tard, entre el 1700 i el 1900 Gran Zimbabwe va ser ocupada de nou per població shona. Els documents que van deixar els portuguesos així com la tradició oral shona indiquen que la cultura d’aquest poble es va preservar fins a començaments del segle XlX. 
 

Actualment forma part del patrimoni de la UNESCO. Un dels motius és pel seu estil arquitectònic que és ben diferent de l’arquitectura africana i perque permet tenir informació de com vivien els shona a l’edat mitja. Zimbabwe, en shona vol dir casa de pedra. És la ciutat medieval més gran en l’Àfrica sub-sahariana. De les diferents ruïnes que queden en la regió de l’imperi Mutapa sembla ser que son les que estan millor conservades. Jo només vaig visitar aquestes.
 

Els misteris que envolten aquesta ciutat i aquest imperi Mutapa, venen de lluny. Quan els portuguesos van trobar la ciutat els hi va sorprendre una inscripció a l’entrada d’una de les cases, que estava escrita en un caràcters que ni ells ni els àrabs que les havien vist no coneixien. Però abans, en el segle VI es fa referència a l’exportació d’or del sud-est d’Àfrica i en els segles IX i X ja s’indica que l’or que surt del port àrab de Sofala prové de Gran Zimbabwe. Un escriptor iemenita de l’any 942 fa referència al secret que envolta el lloc d’extracció de l’or. 

Els viatges per l’oceà índic venen de molt lluny, segons Herodot, els fenicis van circumval·lar Àfrica en el ~600 a. C i els comerciants àrabs van arribar a Zanzibar en el 60 d. C. Aquests moviments comercials és el que ha donat peu a diferents teories sobre l’origen de la ciutat. De tot el que he llegit m’ha semblat entendre que hi havia dos grans teories: la ciutat la va construir la població negra o població d’origen fenici?  

Poc abans del 1800 l’imperi austríac va enviar una expedició a buscar or; la narració d’un dels que hi va anar indica que van trobar una ciutat important, anomenada Zimbabwe, que tenia or que extreien de mines, i que la tribu que treballava l’or eren els BaLemba. Uns cent anys més tard, una altra persona que visita la regió diu que les fortaleses que hi ha allà les havia construït els homes blancs que havien ocupat anteriorment la zona, i que s’anomenaven Abberlomba o Abberlemba. 

Alguns autors suggerien que els ancestres del antics Zimbabwesos eren originaris de Saba (Iemen). Es basaven en que aquesta era una població amb molts coneixements de mineria, tot i que no es coneixia on tenien les mines. Parlaven una llengua semítica i eren jueus en els segles V i VI; construïen embassaments i temples de pedra sense sostre (ex. Marib), amb moltes semblances amb les construccions de Gran Zimbabwe. He trobat un llibre de R. Gayre, del 1972 en que compara les construccions i objectes trobats aquí amb els d’altres llocs i per tant sembla que recolza la idea de que no eren pobles bantus els que ho van construir.   

En el segle XIX els anglesos visiten les ruïnes, i comencen a ser conegudes.  Theodore Bent, un arqueòleg i escriptor patrocinat per Cecil Rhodes, que havia estat en missions arqueològiques a Grècia i Àsia Menor, considera que la Gran Zimbabwe té el mateix estil de construcció que les construccions fenicis i es creia que la ciutat havia sigut construïda pels fenicis. Segons ell la ciutat no havia sigut construïda pels bantus, sinó que tenia un origen mediterrani. Però amb les primeres excavacions, en el 1905 es considera que la construcció va ser realitzada per poble africà vivint a la regió. En el 1929 hi ha una missió arqueològica formada totalment per dones i dirigida per la britànica Gertrude Caton-Thompson que confirma que la ciutat té origen africà.

En un article de D. L. McNaughton, crec que del 2012, planteja de nou la hipòtesi de l’origen semític dels constructors de la ciutat. Segons el que n’he tret d’aquest article, compara dues ètnies que viuen i/o vivien en la zona, els shona i els lemba. Sembla lògic pensar que eren els avantpassats dels shona, els habitants actuals de la regió. Ara be, els shona no utilitzen la pedra en les seves construccions, per això hi ha hagut científics que han proposat que eren els avantpassats dels lemba els que la van construir. Els lemba és un poble que té un cert origen semita, en barrejar-se amb els comerciants i aventurers que van arribar viatjant per la costa de l’est d’Àfrica, buscant or i altres productes per exportar. 
Es pot veure l'alçada de la persona en
comparació amb la del mur.
Segons la tradició oral lemba el seu avantpassat era un home blanc que venia per mar d’un país amb grans ciutats, per obtenir or. S’han fet anàlisis genètics per veure què hi ha de cert en això i s’ha trobat que ~ 50% dels lemba tenen origen semític. Les faccions de molts d’ells no son de tipus bantu, sinó que tenen nassos estrets i prominents. Els lemba reivindiquen que són els seus avantpassats els que van construir la ciutat. Ells construeixen en pedra, i circumciden als seus nens, i sembla que molts dels símbols fàl·lics que es troben en les ruïnes de Zimbabwe el representen circumcidat. 

Trobo curiós el gran debat sobre qui va construir la ciutat. Suposo que a l’època colonial, era difícil acceptar que els pobles de l’Àfrica sub-sahariana poguessin ser capaços de realitzar aquelles construccions, ja que era admetre un nivell cultural que no se’ls hi pressuposava. Siguin bantus o lembas els que la construïssin, és interessant de veure.

Durant les excavacions arqueològiques realitzades a la zona s’han trobat perles de vidre, fragments de porcellana xinesa i persa, or i monedes àrabs, que és el que permès veure que hi havia una important relació comercial amb l’exterior. Es poden veure al museu. També es va trobar una gran creu de granit que indica que hi havia hagut contactes amb els missioners.
Aquí es van trobar unes figuretes de divinitats, entre elles l’ocell de Zimbabwe, tallades en una pedra que crec que és similar al talc. La figura de l’ocell és el símbol del país i es troba representat en la bandera. Aquestes figures indiquen que era un lloc de culte i que segueix sent-ho. En el museu hi ha uns quants d’aquests ocells tallats en pedra, estan sobre un pal de la mateixa pedra, de aproximadament un metre d'alçada i l'ocell fa uns 20 o 30 cm. 


 Des del museu hi ha una bona vista sobre tota la zona, amb els tres espais diferenciats: el que s’anomena el gran recinte, la zona de dalt de la muntanya i la de la vall. És impressionat l’extensió que ocupa. 


El gran recinte és ovalat i té unes parets construïdes per apilament de pedres sense res que les mantingui unides. Són molt gruixudes, potser fan un metre d’amplada, suposo que per donar estabilitat, i son molt altes. És impressionant. Hi ha passadissos estrets, que sorprenen precisament per l’alçada de les parets. La porta d’entrada va ser reconstruïda entre 1914 i 1928 i sembla que malament, que van canviar lleugerament el traçat. Les pedres utilitzades son totes de la regió, granit.  

Vista del gran recinte des del palau reial.
Els murs s’han classificat com pertanyent a dos períodes: els del primer període tenen pedres de mides irregulars, mentre que els dels darrers cent anys les pedres son molt més regulars. Un fet sorprenent és que en cap paret s’han trobat angles, totes son arrodonides, tots els tancats son circulars o ovalats. No hi ha indicis de que tinguessin sostre.
 Aquest gran recinte oval té a l’interior una altra mur circular i una torre. Per que servia aquest recinte també és un tema de controvèrsia. Hi ha qui opina que era un centre ritual, però d’altres consideren que els rituals i llocs sagrats son els que estan dalt de la muntanya. 

Recinte dalt de la muntanya: palau reial. 
Aquí s’hi van trobar figuretes d’homes i dones, peces metàl·liques decorades, pedres de talc decorades amb línies espirals.... A l’Àfrica central i del sud la utilització de figuretes com les trobades aquí es fan servir en les escoles d’iniciació. Per això es creu que era un recinte dedicat a la iniciació prematrimonial. Això encaixa en que està proper a on vivien les dones, que serien les responsables d’aquesta educació. A més el recinte té dos entrades separades, per homes i dones, i zones on es donarien les llissons secretes, i potser en aquests ensenyaments es feien servir les figuretes. 

A la part baixa hi havia el dare, lloc de reunió de l’assemblea i l’equivalent a uns jutjats. Un espai obert, que es troba en el centre de l’assentament. Prop d’allà, crec que on hi ha els arbres d’aloe florits, que em van encantar, hi havia el recinte on vivia la primera esposa del rei, la wahozi. El rei tenia moltes dones, sembla ser que podia arribar a tenir-ne mil. Totes elles tenien els seus espais i el seu personal, i estaven sota el controlo de la primera dona. En aquesta zona s’hi ha trobat diversos objectes de procedencia llunyana, Pèrsia, Xina,... pel que se suposa que era la wahozi la que vivia aquí. 

El complex de sobre la muntanya, és sorprenent ja que des de baix tan sols veus uns blocs granítics. I quan puges te n’adones, que aprofitant el relleu de la muntanya i els seves roques hi ha tot un recinte, que era on vivia el rei. Son espectaculars les vistes des d’aquest punt. Es pot veure a la plana la reproducció d’un poblat shona i el gran recinte emmurallat. Prop d’aquí diuen que hi ha una cova que és on devien guardar-hi l’or. 

Hi ha dos camins per accedir-hi: l’antic camí i per escales, que és el nou camí. L’antic camí era l’única connexió entre el recinte del rei i la part baixa. Una mica més avall es on es trobaven les residencies de la reialesa. El rei tenia caràcter sagrat i no tenia gaire contacte amb el poble. Només alguns oficials feien de missatgers o d’enllaç entre la gent i el rei. Al palau de dalt de la muntanya on vivia hi havia diferents sales de reunió per rebre visitants. En algunes d’aquestes sales el rei quedava amagat i el visitant no el podia veure, reforçant així la idea del seu caràcter sagrat. 

La germana gran del rei també tenia un paper important. Es pensaque devia viure prop del recinte on vivia ell, i participava en els rituals dedicats als avantpassats. Actualment la part de darrera de les cases shona es destina a la realització dels rituals on els homes es comuniquen amb els avantpassats.

En la zona propera a on vivien el rei i la germana gran s’hi ha trobat 6 figures d’ocells, el que s’ha anomenat l’ocell de Zimbabwe. Pels shona els ocells son missatgers, especialment les àligues. Es creu que son missatgers dels avantpassats que porten missatges del Deu. Una hipòtesis és que els sis ocells representin els esperits de sis dels governants de més relleu o de sis avantpassats que haguessin sigut importants per la ciutat. Per això es creu que aquest espai era una zona sagrada. I per aquí a prop hi havia un forn i restes de mineral de ferro, però com que no sembla abundant es creu que la fosa del ferro i de l’or en aquest lloc era tan sols amb finalitats rituals.  
   
Algunes de les decoracions que es troben, tenen forma ròmbica, l’ordenació de les pedres dibuixant rombos, que representa el cocodril. Pels shona el cocodril és un símbol dels líders. I també en el sistema d’endevinació el cocodril es relaciona amb que pot descobrir les bruixes, ja que té accés als avantpassats en submergir-se en els pous profunds. Les reines quan estaven embarassades se sentien vulnerables davant la bruixeria. Els avantpassats podien transmetre qui era la bruixa a l’endeví, que utilitzava el llançament de daus en el ritual i sempre tenia gravada en una de les cares un cocodril. Es pensa que els ancestres de la primera dona tenien com a missió protegir a totes les reines i als seus fills dels mals esperits.  


L’objecte d’or més antic trobat en aquesta zona és del 1270. S’han trobat també restes del que devien ser els graners, i es creu que devia ser la primera dona la que els administrava, tenint cura dels que no es podien mantenir per ells mateixos, com son les vídues i els albins (això ho he trobat en el llibret que vaig comprar allà. No explica com és que un albí no podia treballar el camp, però en alguns països africans els albins son tabú, i els tenen amagats a casa).